s

Mediskincare Blog

  • Verpest stress de dagelijkse verzorging van je huid?
  • Huidstress

Verpest stress de dagelijkse verzorging van je huid?

Een deadline op je werk, een  werkstuk inleveren op school, je baas schreeuwt tegen je,  je bent uitgeput, en je bent te laat om je kinderen van school te halen—met als resultaat ineens een puistje.

We hebben allemaal een zekere mate van stress, maar lijd je (en dus je huid) daar meer onder dan noodzakelijk is? Terwijl een beetje adrenaline je helpt een klus te klaren of je helder doet denken, kan teveel stress schadelijk zijn voor je lichaam—met haarverlies, gewichtstoename, eczeem en een matte teint als gevolg. Wat doet stress met ons lichaam en hoe kunnen we het tegengaan?

Stress is niet gezond.
De meest voorkomende oorzaken van stress zijn werk, familie, huwelijk en relaties, time management, financiën, (nog) niet behaalde levensdoelen en teleurstelling in jezelf. Eenmaal aangetast, manifesteren deze stress symptomen zich zowel in je geest en in je lichaam. Fysieke stress kan leiden tot grote gezondheidsproblemen. Het is direct gerelateerd aan een hartaanval, tekortkomingen van je immuunsysteem, diabetes, zweren, eczeem, en gewichtstoename. Mentaal kan dat leiden tot gevoelens van depressie en angst, gebrek aan motivatie, woede, nervositeit, stemmingswisselingen, en uitstel. 

Gebrek aan slaap is een enorme bijdrage aan stress. 
Zonder genoeg nachtrust kan je stressniveau omhoog schieten. Dit veroorzaakt een vlekkerige huid, een doffe teint, donkere kringen onder de ogen, en gewichtstoename. Slaaptekort leidt tot een verandering in je stresshormonen, zoals cortisol. Hoe groter het slaaptekort, hoe meer cortisol. Dit verhoogt je eetlust, waarbij je voornamelijk neigt naar voedsel dat veel koolhydraten en vet bevat. Deze verhogen namelijk het niveau van serotonine in je hersenen, wat weer je cortisol niveau verlaagt.

Beter omgaan met stress.
Maar in plaats van in een vicieuze cirkel van slaaptekort en vet eten te blijven hangen, moet je bekijken hoe je goed kan omgaan met stress. In de kern omvat stress management een vast ritme van fysieke veranderingen—oefening, goede voeding, en slaap. Maar een stralende huid en een leven zonder stress heeft ook te maken met de juiste mentaliteit.

In het algemeen dicteert niet de situatie onze reactie  maar is het onze perceptie van de stressvolle gebeurtenis die de toon zet. Leren om je perceptie te veranderen is het halve werk. Omring jezelf met positieve sociale steun, verbeter de interne dialoog met jezelf en leer tactieken die je helpen om je tijd beter te managen en je grenzen met anderen duidelijk te stellen. Je kunt ook een zorgen-dagboek bijhouden. Dit kan gewoon een papiertje zijn waarop je al je knelpunten schrijft, met een tijd waarop je de volgende dag aan ze kan denken. Dit geeft je een gevoel van voldoening en meer juiste timing voor oplossing van het probleem.

  • Huidstress

Reacties op deze post (0)

Plaats een reactie