s

Mediskincare Blog

  • 8 Voedingsmiddelen die je huid gezonder maken
  • Huid

8 Voedingsmiddelen die je huid gezonder maken

De gezondheid van de huid wordt meestal benaderd vanuit de buitenkant. Door de vele producten die een huid kunnen verbeteren kijken we amper naar hoe we onze huid vanbinnenuit kunnen verbeteren. Een dieet gebaseerd op de juiste voeding en het vermijden van slechte voeding verbetert de huid.

Hier zijn 8 voedingsmiddelen die je huid gezonder maken.

1. Lijnzaad olie/ Borage olie Hoog aan essentiële vetzuren, zowel Omega 3 als 6. Frans onderzoek heeft uitgewezen dat na 12 weken beide oliën een significante vermindering in roodheid van de huid gaven terwijl er in de placebo groep geen vermindering optrad.

2. Groene thee Ontzettend rijk aan antioxidanten welke belangrijk zijn voor de bestrijding van vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen huidcellen beschadigen en zo vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. Polyfenolen in groene thee herstellen stervende huidcellen. Groene thee bevat ook vitamine C, een sterke antioxidant die ontstekingen remt en celmembranen beschermt.

3. Vette vis Vissoorten als zalm, haring, makreel bevatten zeer veel Omega 3 vetten. Vette vis is vooral zeer rijk aan EPA en DHA, de twee essentiële Omega 3’s die worden gelinkt aan het verminderen van ontstekingen welke de oorzaak van huidproblemen kunnen zijn. Ook helpen zij een gezonde celwandstructuur te behouden doordat zij ervoor zorg dragen dat de juiste voedingsstoffen binnen komen en afvalstoffen worden afgevoerd. Gezonde celmembranen staat gelijk aan een gezonde huid.

4. Bessen Bessen worden beschouwd als één van de meest krachtige bronnen van antioxidanten die de huidcellen beschermen tegen schade door vrije radicalen. Indien beschermd tegen beschadiging op cellulair niveau ziet de huid er langer jonger uit. Aardbeien zijn ook een goede bron van silicium, een essentieel sporenelement voor een gezonde huid en gezond bindweefsel.

5. Selderij Een grote bron van silicium, een sporenelement dat het bindweefsel van het lichaam versterkt en van vitaal belang is voor een gezonde huid. Andere bronnen van silicium zijn onder andere prei, groene bonen, kikkererwten, aardbeien, komkommer, mango, asperges en rabarber.

6. Komkommer Komkommers bevatten vitamine C en cafeïnezuur, twee antioxidanten die rimpels en beschadiging door de zon helpen af te weren. Vitamine C verhoogt de productie van collageen en elastine, hetgeen zorgt voor een gezonde uitstraling van de huid. Cafeïnezuur beschermt de huidcellen tegen UV-straling. De natuurlijke anti-ontstekingseigenschappen van komkommer kalmeren en verzachten, indien lokaal toegepast, de huid die is aangetast door rosacea of verbranding door de zon. Komkommer bevat ook silicium.

7.Wortelen Wortelen bevatten zowel bètacaroteen (voorloper van vitamine A) en vitamine C. Vitamine A is nodig voor de groei en het onderhoud van gezonde huidcellen. Een droge huid en rode bulten op de huid zijn mogelijke symptomen van een vitamine A tekort. Bètacaroteen werkt als een antioxidant die schadelijke vrije radicalen neutraliseert. Zo worden rimpels en infecties voorkomen en behoud de huid haar jeugdigheid.

8. Pompoenpitten Pompoenpitten bevatten zink, een belangrijk mineraal onderdeel van een gezonde huid. Zink is vooral belangrijk voor acne-patiënten, (acne kan in feite een symptoom zijn van zink-deficiëntie). Zink helpt de productie van sebum te controleren en reguleert sommige hormonen die acne veroorzaken.

  • Huid

Reacties op deze post (0)

Plaats een reactie