s

Mediskincare Blog

  • 5 Mythes over alledaags voedsel
  • Huid

5 Mythes over alledaags voedsel

Als het gaat om voeding,  is het soms moeilijk om het feiten van fictie te scheiden.  Soms zijn mythes over voedsel gebaseerd op  ‘urban legends’,  andere mythes zijn gebaseerd op oud, niet wetenschappelijk onderzoek. Hoe dan ook, hier zijn enkele beweringen rond een aantal populaire voedingsmiddelen die moeten worden ontkracht.

1. Kaas is slecht voor je

We horen dit vaak. Het antwoord ligt in de aard van de kaas die je eet.  Ambachtelijke en door gras gevoede kaas is hoger in omega-3 vetten die goed zijn voor je. Kaas is ook een goede bron van eiwit en calcium. Het eten van kaas van koeien die zijn gevoed door groeihormonen en antibiotica, en dat bestaat uit meerdere ingrediënten, past de mythe en kun je beter vermijden.

2. Eieren verhogen je cholesterol

Studies hebben geen verband gevonden tussen de consumptie van eieren en hart-en vaatziekten. Het vet in eieren is meestal meervoudig en enkelvoudig onverzadigd en de dooier is een uitstekende bron van de antioxidant luteïne, die bepaalde ontstekingsreacties kunnen verlagen in het lichaam. Eieren passen makkelijk in een gezonde levensstijl.

3.Het drinken van sap is gezonde en een goede manier om fruit binnen te krijgen

Veel mensen genieten ‘s ochtends van een sapje. Experts zeggen dat het drinken sap gelijk is aan de inname van dezelfde hoeveelheid suiker als het drinken van een glas frisdrank. Sap is vrijwel hetzelfde als suiker water. Denk aan alle sinaasappelen of appels die je zou moeten gebruiken om een glas sap te verkrijgen. Je drinkt alle suiker uit het sap, na aftrek van de vezel die je bloedsuiker helpt te stabiliseren bij het eten van de vrucht. Sla sapjes dan ook over en eet een paar stuks fruit per dag om je gezondheid te verbeteren.

4. Vermijd avocado’s, deze bevatten teveel vet

Avocado’s bevatten vet, maar het is de gezonde onverzadigde soort, die verbazingwekkende dingen doet in je lichaam. Avocado’s zouden deel uit moeten maken van je dagelijkse voeding. Het eten van avocado’s kunnen helpen met het verhogen van de HDL (de goede soort cholesterol), omdat het helpt bij het verlagen van hart-en vaatziekten door zich te ontdoen van slecht cholesterol. Gezonde vetten in je  dieet helpen je gezondheid op verschillende manieren. Zij helpen je huid en haar gezond te houden, bevorderen de spijsvertering en opname van voedsel.

5. Agave is een natuurlijke zoetstof

Agave is afkomstig van cactus en wordt gebruikt om tequila te maken. Je kunt agave als zoetstof in de meeste producten gevonden in reformwinkels vinden … maar is het werkelijk een gezondheidsproduct?

Het gebruik  van hoog-fructose-maïs-siroop is een goedkope manier om voedsel te zoeten. Het werd ontwikkeld om bedrijven te helpen kosten te besparen. Echte suiker bestaat uit 50 procent glucose en 50 procent fructose , hoog-fructose-maïs-siroop bestaat uit ongeveer 45 procent glucose en 55 procent fructose, en niet de natuurlijke soort, zoals in fruit. Bij agave, worden de percentages ingrijpend veranderd - de siroop is 85-90 procent fructose en 10-15 procent glucose. Wanneer je een groot deel van deze vorm van fructose consumeert, wordt deze direct verwerkt door de lever, die niet alleen je triglyceride niveau verhoogt. Ook  vervetting van de lever wordt veroorzaakt. De agave planten gaan door zware verwerking om deze te concentreren in een zoete siroop. In plaats van natuurlijke, zoals we hebben laten geloven, is het eigenlijk een bewerkt levensmiddel, vaak met weinig kwaliteitscontroles.

Zoals met alle voedingsgerelateerde onderwerpen is gematigdheid de sleutel, maar wees niet bang om in de juiste dagelijkse voeding kaas, eieren en avocado aan je boodschappenlijstje toe te voegen.  Vermijd sap en voeg fruit toe. Gebruik honing in plaats van agave om je thee te zoeten.  Het resultaat? Een heerlijk, bevredigend ontbijt en een gezondere jij!

  • Huid

Reacties op deze post (0)

Plaats een reactie